5. Død og begravelse

maal Mål:
At konfirmanderne oplever død, sorg og kirkens omsorg ved begravelse.
noegle Nøglespørgsmål:
• Hvordan forestiller du dig, at vi kan få en god afsked med Otto?
• Hvordan opleves det, når et menneske dør?
• Hvad sker der ved en begravelse?
• Hvordan foregår Ottos bisættelse?
• Hvordan kan vi mindes Otto?
• Hvordan arbejder graveren/kirkegårdsmedarbejderen?

I ugen op til denne dag, har konfirmanderne modtaget flere SMS’er vedrørende Ottos alvorlige lungebetændelse - og samme morgen, har de modtaget beskeden: Otto er død!

Otto ligger nu i lokalet med et tæppe omkring sig. Karen står ved siden af. Stearinlys er tændt. Blomster er sat frem.

Mange af konfirmanderne har oplevet, at bedsteforældre er døde og har erfaringer med sorg og savn – derfor er der ofte en alvorlig stemning. Det giver anledning til gode samtaler om døden og savnet af ens kære.

Derpå får konfirmanderne besøg af en medarbejder fra et hospice – eller evt. en person, der kan fortælle om døden og om at være ’efterladt’.

De mange praktiske ting i forbindelse med et dødsfald bliver fortalt, når bedemanden kommer og fortæller om sit arbejde. Konfirmanderne hjælper med at lægge Otto i kisten. Otto synges ud, og kisten sættes i kirken.

I kirken holdes bisættelse. Konfirmanderne er familien, der bærer kisten ud til rustvognen og tager afsked med Otto.

Bagefter er det tid til mindesammenkomst med kaffe og lagkage. Her holder vi taler og mindes med glæde Otto.

Til slut fortæller graveren om sit arbejde, mens vi går rundt på kirkegården.

Tidsforbrug: En hel dag

Materialer til 5. episode

prikPlanlægningsskema (pdf)

prikPlanlægningsskema (Word)